Translate

donderdag 26 maart 2015

Germanwings: Ergere nachtmerrie niet mogelijk

Carsten Spohr (rechts), CEO van Lufthansa © afp.


De CEO van Lufthansa, de moedermaatschappij van Germanwings, heeft tijdens een persconferentie met verbijstering gereageerd op de nieuwe feiten dat de co-piloot van de Airbus, de 27-jarige Andreas Lubitz, mogelijk zelfmoord pleegde. ,,Een ergere nachtmerrie kunnen we ons niet voorstellen.''

Volgens Carsten Spohr is de ramp een tragedie voor het bedrijf. ,,Het is het meest verschrikkelijke dat er ooit bij ons is gebeurd.'' Lubitz begon zijn opleiding in 2008 bij Germanwings. Hij onderbrak die opleiding tijdelijk, vertelde Spohr. Na afloop van zijn opleiding kwam hij op een wachtlijst te staan. ,,Dat gebeurt vaker bij ons.'' In die tijd werkte hij 11 maanden lang als steward.

De CEO van Lufthansa was emotioneel tijdens de persconferentie. Meerdere malen sprak hij het vertrouwen uit in zijn personeel: ,,Zij die ons kennen, weten dat we het cockpit-personeel zorgvuldig uitkiezen. De piloten worden niet alleen cognitief en technisch getraind, ook psychologisch. Dat doen we omdat dat in ons DNA zit. We geloven erin bij Lufthansa''

Ook benadrukte hij dat het een incident geweest is. ,,Onder niet-eenvoudige omstandigheden zijn onze piloten de beste ter wereld. Ze doorstaan de stevigste testen en zijn 100% geschikt om te vliegen.''

Toegang
Spohr legde uit hoe piloten toegang tot de cockpit kunnen krijgen. ,,Een piloot kan altijd aanbellen. Maar de copiloot, die binnen was, heeft de deur mogelijk kunnen blokkeren. In de cockpit zit een knop waarmee de deur voor vijf minuten gesloten kan worden. Die wordt gebruikt in gevallen van nood, als bijvoorbeeld een kaping dreigt.''

Duitse journalisten die in Monterbauer, het dorpje waar Lubitz met zijn ouders woonde, zeggen dat hij niet bekend was in het dorpje. Hij leidde een rustig en teruggetrokken bestaan, lieten bewoners weten.

Ook de Duitse minister van Binnenlandse Zaken Thomas de Maizière heeft gereageerd op het nieuws. Hij is geschrokken, maar ook redelijk opgelucht dat met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid kan worden uitgesloten dat het om een terroristische aanslag gaat.

Eerder vandaag gaf het Franse Openbaar Ministerie al een persconferentieover vlucht 4U9525. Daar werd gezegd dat de dader Andreas Lubitz heet en 27 jaar oud is. Hij staat niet geregistreerd op lijsten van gezochte terroristen.
Zelfmoord de oorzaak van een crash

Het zelfmoordscenario komt niet veel voor, maar is ook niet zeldzaam in de luchtvaartgeschiedenis. In diverse vliegdatabases, zoals de Federal Aviation Administration en de Aviation Safety Network, zijn diverse gevallen opgenomen waarbij een piloot zelfmoord pleegt.

Meestal nam de suïcidale (co)piloot enkele tientallen slachtoffers mee in zijn daad. Behalve op 31 oktober 1999. Op een vlucht van Egypt Air kwamen 217 inzittenden om het leven. Ongeveer een half uur na vertrek uit New York verliet de gezagvoerder de cockpit. De vermoedelijke oorzaak was zelfmoord, maar hard bewijs is er nooit gevonden. De copiloot zou elf keer hebben gezegd: 'Ik vertrouw op God'. Egyptische autoriteiten betwistten een opzettelijke daad en houden vol dat er iets mis was met het vliegtuig. Ook dit is nooit bewezen.

Het laatste geval van een piloot die zelfmoord pleegde was in 2013 op de vlucht van Mozambique Airlines( LAM), daarbij kwamen 33 mensen om het leven.




Bron
Lees ook: Merkel verbijsterd over actie copiloot gecrashte Airbus
Lees ook: Hoe krijg je alle lichamen van de berg?
Lees ook: Waarom trok copiloot zijn passagiers mee de dood in?

1 opmerking:

  1. Eigenlijk zijn we allemaal een beetje gek om in een vliegtuig te stappen en het risico te lopen dat het je laatste vlucht is.

    BeantwoordenVerwijderen

Laat een reactie achter: