Translate

vrijdag 3 juli 2015

Vrouw dood na besmetting hersenetende parasiet

Foto toont niet de bewuste amoebe. © Flickr.com/Picturepest.


Een vrouw uit Bishop, een plaats in de Amerikaanse staat Californië, werd vorige maand met hoofdpijn en misselijk wakker. De 21-jarige vertrouwde het niet en ging naar het ziekenhuis. Nog geen maand later overleed ze. Onderzoek wijst uit dat een hersenetende parasiet haar brein binnen was gekropen.

De vrouw raakte volgens gezondheidsautoriteiten besmet met de hersenetende amoebe Naegleria fowleri, na een duik in zoet water op privéterrein van vrienden. Volgens lokale autoriteiten lopen mensen in de omgeving geen gevaar.

De parasiet komt met water de neus binnen en baant zich daarna een weg naar het zenuwstelsel. Vrijwel niemand overleeft een besmetting. De amoebe is niet overdraagbaar en komt niet voor in goed gechloreerde zwembaden.

Ontsteking
In eerste instantie werd de vrouw gediagnostiseerd met een hersenvliesontsteking. Toen haar toestand verslechterde, werd ze overgebracht naar een ander ziekenhuis. Daar overleed ze uiteindelijk aan een hartstilstand.

In de laatste 53 jaar waren in de VS 133 gevallen van besmetting met de parasiet, schrijft LA Times. In slechts drie van de gevallen overleefde de patiënt de besmetting. Amoeben gedijen bij warm weer en lage waterstand.

Drinkwater
Vier jaar geleden werd de parasiet ontdekt in drinkwater in de staat Louisiana. Drinken kon geen kwaad, maar het spoelen van de neus - bijvoorbeeld bij verkoudheid - werd met klem afgeraden.




Bron

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen

Laat een reactie achter: