Translate

zondag 29 maart 2015

De laatste woorden van piloten Patrick en Andreas


Te horen op geluidsrecorder: ’Open die verdomde deur’

© EPA.


De gezagvoerder van de neergestorte Airbus A320 van Germanwings schreeuwde zijn copiloot net voor de crash toe om 'die verdomde deur' van de cockpit te openen. Dat blijkt uit de geluidsopnames van de vlucht die de Duitse krant Bild kon beluisteren. De copiloot wordt ervan verdacht het vliegtuig met 150 personen aan boord opzettelijk te hebben laten neerstorten.

De geluidsopnames die op de plaats van de crash, in het zuidoosten van Frankrijk, werden teruggevonden en die donderdag al door de procureur van Marseille werden aangehaald, tonen aan dat de copiloot de deur van de cockpit op slot deed, net nadat de boordcommandant de ruimte had verlaten.

Volgens de zondagseditie van Bild is de eerste 20 minuten van de vlucht enkel een banale conversatie te horen tussen de piloot, Patrick S., en zijn copiloot, Andreas Lubitz. Zo legt de piloot onder meer uit dat hij voor het vertrek in Barcelona geen tijd heeft gehad om naar het toilet te gaan.

Om 10.27 uur vraagt de piloot aan Lubitz om de voorbereidingen te starten voor de landing in Düsseldorf. Die laatste antwoordt onder andere 'Ik hoop het' en 'We zullen zien'. Vervolgens zegt de copiloot tegen de commandant dat die 'nu' naar het toilet kan. Twee minuten gaan voorbij en dan bevestigt de piloot aan zijn copiloot dat deze 'het commando mag nemen'. Er is het geluid te horen van een stoel die naar achter schuift en van een deur die sluit: de gezagvoerder heeft de cockpit verlaten om naar het toilet te gaan.

Schreeuwende passagiers
Om 10.29 uur 'zet het toestel een daling in', schrijft Bild. Om 10.32 uur proberen de Franse luchtverkeersleiders vruchteloos om contact te maken met het toestel. In het vliegtuig weerklinkt, nagenoeg op hetzelfde moment, een alarm. Kort daarna is een 'luide slag' te horen, alsof iemand de cockpit probeert binnen te gaan. Dan de stem van de piloot: 'In godsnaam, doe die deur open'. Lubitz heeft zichzelf opgesloten, op de achtergrond beginnen passagiers te schreeuwen.

Om 10.35 uur zijn er opnieuw 'slagen op de deur van de cockpit' te horen, waarschijnlijk probeert de piloot op dat moment de deur te forceren met een bijl. Negentig seconden later klinkt andermaal een alarm, het toestel bevindt zich dan op een hoogte van 5.000 meter. De gezagvoerder roept: 'Open die verdomde deur!'. Om 10.38 uur is enkel nog de ademhaling van de copiloot in de cockpit te horen. Rond 10.40 uur raakt de Airbus een berg, de passagiers gillen. Het zijn de laatste geluiden die werden geregistreerd, aldus Bild.

Oogkwaal
Er wordt nog onderzocht wat Lubitz tot zijn verschrikkelijke daad bracht. Naast een serie psychische problemen had de copiloot ook zeer ernstige aandoeningen aan de ogen. De West-Duitse krant Rheinische Post bericht uit kringen van de universiteitskliniek van Düsseldorf te hebben vernomen dat Lubitz onder meer last had van een loslatend netvlies. Hij heeft daar tweemaal de oogkliniek voor bezocht. Hij is er onderzocht, maar onduidelijk is of de patiënt zich heeft laten behandelen aan de oogkwaal.

Het was bekend dat Lubitz ook iets aan zijn ogen had, maar de Rheinische Post spreekt van ,,ernstige zichtstoornissen''.

Het Openbaar Ministerie in Düsseldorf wilde vandaag geen mededelingen over het onderzoek doen, maar volgens Duitse media was de loopbaan van de 27-jarige vlieger gezien zijn geestelijke gezondheid en zijn oogkwaal vrijwel voorbij. Alles wijst erop dat hij het toestel, een Airbus A320, opzettelijk tegen een bergwand in de Franse Alpen vloog. Alle 150 inzittenden zijn omgekomen.




Bron
Lees ook: Vliegschool wist van depresssie copiloot
Lees ook: 'Keuring piloten deugt niet'
Lees ook: Reddingswerker vliegramp: Dit is pure horror
Lees ook: 'Geen lijken meer op rampplek Germanwings'
Lees ook: Mogelijk eerste foto tweede Germanwingspiloot

1 opmerking:

  1. De gezagvoerder moet wel razend gereageerd hebben, omdat hij voelde wat er speelde

    BeantwoordenVerwijderen

Laat een reactie achter: