Translate

woensdag 9 juli 2014

Veel klachten over instaptarief ov-chipkaart

Een medewerkster van de NS helpt op Utrecht CS een reiziger met de OV-chipkaart © anp.

Het meldpunt Einde papieren treinkaartje van de Consumentenbond heeft vanochtend 225 klachten en vragen ontvangen. Volgens de bond gaan de meeste klachten over het instaptarief voor de ov-chipkaart. Om te kunnen reizen moet er minimaal 20 euro saldo op de kaart staan. Vooral mensen die weinig met de trein reizen vallen over dat bedrag waarmee ze verder niets kunnen doen, merkt de Consumentenbond.

Aan het traditionele papieren treinkaartje is vandaag een einde gekomen. Uit de NS-kaartautomaten komen alleen nog maar papieren kaartjes met een chip. De Consumentenbond opende gisteren een meldpunt voor deze verandering.

Geen problemen bij automaten
NS-personeel is vanochtend in groten getale aanwezig op de drukkere stations in het land om mensen die een treinkaartje kopen te assisteren en voor te lichten. 'De ochtend is nog vroeg, maar er zijn nog geen problemen. Mensen kopen gewoon een kaartje voorzien van een chip uit de automaat, een routine die als vanzelf gaat', aldus de NS-woordvoerder.

Het is de eerste dag dat alle NS-kaartautomaten alleen nog maar papieren kaartjes met een chip uitprinten. 800 speciaal opgeleide studenten in witte T-shirts geven tekst en uitleg aan wie daar behoefte aan heeft. Op de T-shirts staat de tekst: 'Vanaf 9 juli checkt iedereen in en uit bij NS'.

Extra personeel
Daarnaast zet het spoorbedrijf ook extra eigen mensen in, onder wie ook kantoorpersoneel, aldus een woordvoerder. Op het station in Utrecht is woensdag ook commercieel directeur Hans Peters van NS Reizigers aanwezig.

De voorlichtingsacties vinden in elk geval de komende week plaats op de 20 tot 25 stations van grote en middelgrote gemeenten. Aan de verandering ging een 2 jaar lange operatie vooraf. Uiteindelijk zijn 1050 kaartjesautomaten aangepast en gevuld met nieuwe papieren chipkaartjes.




Bron

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen

Laat een reactie achter: